TEMI Móricz Zsigmond Művelődési és Ifjúsági Ház Alapítványa

Kéki tehetségpalánták!

Befejeződött a Nemzeti Tehetség Program, és a Kulturális és Innovációs Minisztérium által támogatott: "Komplex tehetséggondozó program a tájökölógia, a honismeret és a médiaismeret alapjaira építve című, NTP-INNOV-22-0126 számú tehetséggondozó projektünk. Ezzel kapcsolatban jelent meg a PegazusTV oldalán egy kis riport, melyet a projekt zárása alkalmából itt is közlünk: 

 

A nagy magyar Alföld északkeleti szegletében, a hajdani vízivilág, "réti világ" néhol még megmaradt vizes tocsogói, kövér rétjei, jól termő szántói és facsoportjai ölelésében fekszik Kék község. Rengeteg szépséget, hangulatot, színt és formát rejt még most is magában a környező táj. Megismerésre és felfedezésre csábít minden évszakban.

2022-2023-ban erre az ismerkedésre vállalkoztak a kéki Petőfi Sándor Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola tehetséges diákjai a természetismereti és média-kommunikációs tehetségműhelyekben. Lapunk a projektről Szegedi Sándort, a TEMI Móricz Zsigmond Művelődési és Ifjúsági Ház Alapítványa nyíregyházi projektvezetőjét kérdezte.

- Honnan jött az ötlet, hogy ilyen módon támogassák a tehetséges gyerekeket?

- A Kulturális és Innovációs Minisztérium a Nemzeti Tehetség Program által tette lehetővé pályázati támogatással a program megvalósítását. A kéki iskolával, az ottani elhivatott pedagógusokkal már évek óta gyümölcsöző az együttműködésünk, számos közös kulturális, oktatási projektet valósítottunk meg. Ezek tapasztalatát is összegeztük jelen projektünkben, amely 2022. szeptember 1 - 2023. június 30. között zajlott. A fő gondolat, ami köré szerveztük a foglalkozásokat:  a haza, a szülőföld szeretete, tisztelete felelősséggel is jár: a gyerekek óvják, védjék a megmaradt természeti, történeti és kulturális értékeinket, az állatokat, a növényeket, a táj jellegzetes formáit! És közben ismerjék meg távolabbi vidékek, hegyes-dombos tájak szépségeit, kincseit is, hisz ezzel lesz teljes szívükben a saját szülőföldük szeretete is. Egyúttal képben, videóban, írásban, szóban próbálják megörökíteni, feldolgozni és átadni azokat az élményeket, benyomásokat, amelyek hatással voltak rájuk, és amelyeket érdemesnek tartanak a továbbadásra.

- Akkor innen ered ez a különös párosítás: természetismeret - média, kommunikáció? Ez nem túl szokványos megközelítés.

- Pontosan. Kezdetektől fogva törekedtünk a komplex megközelítésekre, az esetleg eltérőnek látszó területek összekapcsolására. Jelen esetben olyan 10 diákot választottunk be a 152 órás fejlesztésbe, akiket mind a két terület érdekel, és tehetségesnek vagy tehetségígéretnek számítanak mind a két, látszólag eltérő területen. 

- Hogyan zajlottak a foglalkozások?

- A gondos kiválasztás után törekedtünk arra, hogy a tanulók olyan foglalkozásokon vehessenek részt, amelyeken a hangsúly a közös, élményalapú tanuláson van. Megismerkedhettek szűkebb szülőföldük, a Rétköz földrajzával, állat és növényvilágával, a természetvédelem legfontosabb alapelveivel. Törekedtünk arra, hogy a foglalkozások nagy része terepen történjék, ahol a gyerekek természetes környezetükben ismerhetik meg a növény és állatvilágot, a földrajzi formákat. Állat és növényhatározókkal indultunk neki ezeknek a külső terepgyakorlatoknak, hol gyalog, hol kerékpáros túrát téve. Gondoltunk a téli madáretetésre és a tavaszi odúkihelyezésekre is. Ezenkívül elsajátították a modern technológia adta lehetőségeket is, úgymint az online fajmeghatározást, a természetfotózást, a térképhasználatot, a navigációt, a GPS-használatát. A média-kommunikáció foglalkozásokon az elméleti alapok elsajátítása után a gyerekek önállóan készítettek újságcikkeket, videókat, riportokat, fogalmazásokat.

- Voltak kirándulásaik messzebbre is, ha jól tudom...

- Igen, négy egész napos kiránduláson vehettek részt, amelyek az egész foglalkozássorozat csúcspontjai voltak. Itt áttekintést nyerhettek más földrajzi tájak természeti-kulturális-történelmi értékeiről is, gyakorolhatták a fotózást, a filmezést, a helymeghatározást. Voltak a Sóstói Állatparkban, felmentek a tokaji Nagy Kopasz-hegyre, ellátogattak Lillafüredre, majd június elején a Szatmár-beregi táj rejtett gyöngyszemeit fedezték fel.

- A pályázat része volt, hogy a fejlesztési folyamat valamilyen tárgyi, kézzelfogható eredménnyel záruljon. Melyek voltak ezek?

- Így van, a megvalósítás során a gyerekek rengeteg fotót készítettek állatokról, növényekről, tájakról. Ezeket egyrészt nyilvánossá tettük az interneten, másrészt egy szép kiállítású nyomtatott fotóalbumot állítottak össze a legjobb fotókból, amelyből 1-1 példányt ők is kaptak.  A média-kommunikáció tehetségműhelyben pedig videókat szerkesztettek, amely közül az utolsót, amely megyénk gyöngyszemeit mutatja be, választották ki mintegy "mestermunkául".

(A fotók megtekinthetők ezen a helyen: https://photos.app.goo.gl/1QvUB4SEp9nbZxVA6

A videó megnézhető itt: https://www.facebook.com/temimoricznyh/videos/1748356508913094)

- Hogyan hatott ez a projekt a gyerekek képességeinek fejlődésére, tehetségük kibontakoztatására?

Több oldalról is megközelíthető a projekt hatása. Egyrészt fejlődött a tanulók természettudományos gondolkodása; segítette a tanulási szokások kiépülését, rendszerességre, tudatosságra, a megismerési módszerek önálló alkalmazására serkentette őket. Másrészt a foglalkozások elősegítették a természet értő és a megismerés tárgya felé tiszteletet mutató feltárását, a részletek helyett elsősorban az egységes természetszemléletre ösztönzött, segítette az átjárást az egyes elkülönült tudományágak ismeretanyaga között. Természet és környezetvédelemre, hazaszeretetre neveltek a foglalkozások, a kommunikációs – médiaismereti programelemmel segítettük a tanulók szóbeli, írásbeli kifejezőképességének fejlődését, megismertettük velük a média világát, lehetőséget biztosítottunk alkotókészségeik fejlesztéséhez, műveléséhez.

Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani mindazon szakembereknek, pedagógusoknak, tehetséggondozóknak, akik sokszor szabadidejüket is feláldozva foglalkoztak a gyerekekkel.

- Lesz-e valamilyen folytatása a programnak?

- Nagyon reménykedünk abban, hogy a Nemzeti Tehetség Programban kiírásra kerülnek majd az új pályázati lehetőségek, és így tovább tudjuk folytatni a tehetséges kisdiákok fejlesztését. Más pályázati lehetőségekben is gondolkozunk, mert mind a diákok, mind a tehetséggondozók részéről nagy az igény hasonló programokra, főként az országnak ezen a távoli részén, ahol segítség és értő támogatás nélkül sajnos sok tehetséges gyerek kallódik el. Bízunk a legjobbakban!